Monday, May 15, 2006

Kebetulan yg menyelamatkann...

Pagi ni... dgn tidak disengajakan aku telah membuat kesilapan bodoh yg kalau diikutkan memang menyusahkan org lain. Kalau aku jadi boss kepada aku, sure aku dah marah aku.. Dan kalau aku kena marah, memang aku akan terima.. sebab aku tau mmg salah aku.. Walaupun aku tak pernah buat kesilapan se"hampeh" mcm ni spanjang aku jadi pekerja..

Aku bangun cukup awal walaupun aku bebetul2 tak larat nak bukak mata pagi tadi.. sebabnya aku ade meeting pukul 9.30 pagi. Meeting hari ni plak adalah continuation drpd meeting last week, so of course la pakai data/facts frm previous meeting as reference. Sbg organizer a.k.a secretariat utk commitee ni, mmg aku la yg buat and simpan semua tu.. Aku dah siapkan summary hasil perbincangan dlm meeting lepas, utk di evaluate oleh boss2 dlm meeting hari ni. Cuma aku tak sempat nak touch up lawa2 utk present hari ni. Abis je meeting last week, aku terus tak bukak langsung file tu. Aku save in my thumbdrive..

Sampai ofis dlm 8.30.. Agak awal sbb teringat pesanan En Mad (manager ku) suruh enhance sket apa yg aku dah buat dlm summary tu before di present dlm meeting pagi ni. So, aku bajet nak buat pagi ni la.. And dia pun kata nak dtg awal buat dgn aku.. Tapi sebaik saja aku sampai ofis, dpt call from him mengatakan dia lambat and dia telah memberi arahan2 pada aku thru fon on what i supposed to edit in the file.

Dgn "cool" nye, aku pun bukak drawer where I kept my thumbdrive. Puas aku raba2 drawer aku, tp tak de.. Aikk, heran!! Aku bukak sume drawer & handbag, mmg x de!! Takkan la org nak ambik!! That time dah kul 9, lg stgh jam meeting nak mula. Aku search kat PC tapi sia2 coz seingat aku, aku mmg langsung tak buat copy kat mana2.. Aku tergerak hati nak call rumah tanya mak, kalau2 ada kat rumah.. Sah, mmg ada kat rumah.. Aku bwk balik weekend hari tu and yg malangnya aku simpan dlm beg lain yg aku tak bwk hari ni.. Oh, tidak!!! aku dah buat kesalahan bodoh yg tak kan dimaafkan oleh boss aku!! Cuak jugak.. dlm masa yg suntuk mcm tu.. Aku dah terbayang sound Pn Sherene (my AGM) yg mmg takkan boleh terima silly mistakes mcm ni.. Habislah reputasi aku!! ...

Aku segera dial handfone En Mad, ceritakan hal yg berlaku sambil meminta maaf.. Aku siap terfikir nak postpone meeting ke petang and biarlah aku balik rumah semula utk ambik bende tu.. Mau 2 jam jgk perjalanan pergi balik aku.. Tapi boss lelaki lebih cool kutt.. Dia suruh aku try gak carik dlm notebook yg aku guna last week, manalah tau ada dlm Temporary folder.. Puas aku usha, mmg tak de.. Dan akhirnya dah pukul 9.20 am aku menggunakan kuasa veto sendiri (lps bgtau En Mad) call sume attendees bgtau meeting terpaksa di postponed ats sebab yg x dpt dielakkan.. Aku tak de pilihan.. Tak ke menyusahkan orang namanya tu!! :( Aku rasa kesal betul!!

Dlm byk2 nama tu, ada satu nama yg aku tak dpt contact - Pn Sherene. Asyik masuk voice msg jer.. So, aku igt nak sms je dia crita hal sebenar walaupun aku mmg cuak jgk la nak berdepan ngan dia.. Tiba2 aku nampak Pn Sherene baru sampai di ofis.. Aku tak jadi sambung type sms, terus aku pergi kat dia:
Aku : Puan, saya mintak maaf..
Pn Sherene: Kenapa?
Aku : Meeting pagi ni tak jadi, puann.. mm..
Pn Sherene:I dah agak dah..(tak sempat habis ayat aku, dia dah sambung)
Aku : Aikk, puan dah tau? Mcm mana puan tau?
Pn Sherene: I tau.. sure tak jadi punyer.. Ramai yg tak available kan?
Aku :(???? - adakah ini satu penyelamat drpd aku kena marah?? Alhamdulillah..)**
** kebetulan mmg betul ramai yg tak bleh attend. Tapi tanpa pengetahuan Pn Sherene, diorang dah bagitau aku saper wakil2 yg akan attend on behalf of them. Sebenarnya wakil2 ni sume memang dah ready pun hari ni..
Aku : Betul puan, memang ramai yg tak boleh attend tapi they send reps..
Pn Sherene: Tak pe ke hantar reps utk bende mcm ni?
Aku : Sbenarnya mcm tak proper kalau hantar reps (ayat nak menyelamatkan diri). So nak postpone bila ni, puan? Ptg ni? (kalau ptg ni, nampaknya aku mmg kena balik umah jugak la ambik thumbdrive tu)
Pn Sherene: Ptg ni tak boleh, i ada meting lainn.. U check bila semua available.. (Alhamdulillah, tak yah la aku balik umah..)
Aku: OK. (Rasa tak best plak klau tak berterus terang hal sebenar..) Puan, sebenarnya saya.. (belum sempat aku habiskan ayat, fon Pn Sherene berbunyi.. and dia terus jawab & concentrate ke situ. So, aku pun blah je lah..)

*** Mungkin hari ni mmg Allah nak selamatkan aku drpd kena marah dgn Pn Sherene. Sampai sekarang dia tak tau kenapa aku postpone kan meeting. And finally meeting tu dah di schedule kan semula on this Wednesday.. Tadi sblm balik En Muhammad sempat pesan kat aku : "Nik jgn lupa esok bwk thumbdrive ye!!"
OK, aku patut bersyukur utk hari ini... :)

2 Comments:

At 3:42 PM, Anonymous Anonymous said...

ehehhe..lawak aku baca cerita ko..tapi aku tahu, ko pekerja yg sangat jujur..tapi kadang2 kita patut play save gak kalau ada hal2 yg akan menjatuhkan reputasi kerja kita.ehehehe

 
At 7:43 AM, Blogger Hassilah Salleh said...

aku suke entry ni..terbayang camne muke, gaya dan keadaan ko masa tu..hehe..

 

Post a Comment

<< Home